Πανελλήνια ημέρα σχολικού αθλητισμού
Οκτώβριος 2015
Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Συμεών Παλτσανιτίδη για την τιμή που μας έκανε να ανταποκριθεί θετικά στην πρόσκληση του σχολείου μας και να μοιραστεί μαζί μας τις όμορφες εμπειρίες της ξεχωριστής αθλητικής του πορείας.
Του ευχόμαστε καλή δύναμη και μια όμορφη συνέχεια στο πολύτιμο έργο του.
Κάπως έτσι γιορτάσαμε τη δική μας πανελλήνια ημέρα σχολικού αθλητισμού.. Η κάθε τάξη δημιούργησε τις δικές της κατασκευές μαζί με τους/τις δασκάλους/ες μας και μετά τις χρησιμοποιήσαμε στις βιωματικές δράσεις που ακολούθησαν και διοργανώθηκαν από την εκπαιδευτικό φυσικής αγωγής.
1) Παρέλαση όλων των “αθλητών” του σχολείου μας!
2) ?Οι λαμπαδηδρόμοι?, Α? τάξη.
Η Ολυμπιακή φλόγα είναι σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων. Αποτελώντας ανάμνηση της κλοπής της φωτιάς του θεού Δία από τον Προμηθέα, η καταγωγή της βρίσκεται στην αρχαία Ελλάδα. Μια ιερή φλόγα αναβόταν από τις ακτίνες του ηλίου στην Ολυμπία και παρέμενε αναμμένη καθ? όλη τη διάρκεια των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων. Η φλόγα αντιπροσώπευε την ?προσπάθεια για τη νίκη?. Πρωτοεισήχθη στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1928 στο Άμστερνταμ. Από τότε η φλόγα συμβολίζει ?το φώς του πνεύματος, τη γνώση και τη ζωή?.
3) ?Η Ολυμπιακή σημαία κυματίζει?.
Σύμφωνα με τον Pierre de Coubertin, τα χρώματα των κύκλων της ολυμπιακής σημαίας μαζί με το λευκό που είναι το φόντο της σημαίας, αντιπροσωπεύουν όλα τα κράτη της γης, αφού τουλάχιστον ένα από τα χρώματα της σημαίας περιέχεται στη σημαία κάθε χώρας του κόσμου. Ο μπλε κύκλος συμβολίζει την Ευρώπη, ο κίτρινος την Ασία, ο μαύρος την Αφρική, ο πράσινος την Ωκεανία και ο κόκκινος την Αμερική. Επίσης, οι 5 κύκλοι βρίσκονται μεταξύ τους ενωμένοι και αυτό συμβολίζει την φιλία και την ειρήνη μεταξύ των λαών της γης. Η ολυμπιακή σημαία χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1920 στην Αμβέρσα του Βελγίου κι από τότε παραδίδεται σε κάθε τελετή λήξης, στην αντιπροσωπεία της πόλης που θα φιλοξενήσει την επόμενη ολυμπιάδα και θα τη διαφυλάξει για 4 χρόνια μέχρι την στιγμή της έπαρσής της. Η σημαία υψώνεται σε ιστό κατά την τελετή έναρξης της ολυμπιάδας και υποστέλλεται μετά από 16 ημέρες κατά την τελετή λήξης όπου και δηλώνει το τέλος των αγώνων. Ο Ολυμπιακός Ύμνος γράφτηκε το 1889 από τον Κωστή Παλαμά και μελοποιήθηκε λίγο αργότερα από τον κορυφαίο Έλληνα συνθέτη της εποχής, τον Κερκυραίο Σπύρο Σαμαρά. Ακούστηκε για πρώτη φορά στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896 στο Καλιμμάρμαρο στάδιο.
4) “Οι Ολυμιακές ?λέξεις? στολίζουν τη σημαία”, Γ? τάξη.
Ένας φίλος του Βαρώνου Pierre de Coubertin, ο ιερέας Henri Martin Didon της Δομινικανής αρχής, διατελούσε ως διευθυντής του Κολλεγίου Arcueil κοντά στο Παρίσι. Όντας ένας ενεργητικός καθηγητής, χρησιμοποιούσε την πειθαρχία του αθλητισμού ως ένα ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο. Κάποια ημέρα συμμετέχοντας σε μια ενδοσχολική αθλητική διοργάνωση, τέλειωσε την ομιλία του με τρόπο ρητορικό προφέροντας τις λατινικές λέξεις ?Citius, Altius, Fortius?. (Πιο γρήγορα, Πιο ψηλά, Πιο δυνατά). Εντυπωσιασμένος από αυτήν τη φράση, ο Βαρώνος de Coubertin την έκανε σύνθημα των Ολυμπιακών Αγώνων, τονίζοντας ότι ?οι αθλητές χρειάζονται ελευθερία για την υπέρβαση?. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι η διεθνής αρένα όπου το πνεύμα, το μυαλό και το σώμα των αθλητών πασχίζουν να διαπρέψουν και να πετύχουν υψηλότερες επιδόσεις από τις ήδη υπάρχουσες προσπαθώντας να ενσαρκώσουν το Ολυμπιακό σύνθημα.
5) ?Οι επιδέξιοι δισκοβόλοι?, Β? τάξη.
Οι πρώτες περιγραφές αυτού του αγωνίσματος βρίσκονται στην Ιλιάδα του Oμήρου και στους επιτάφιους αγώνες που διοργάνωσε ο Αχιλλέας προς τιμήν του νεκρού του φίλου, Πατρόκλου. Τα αρχαιολογικά ευρήματα δείχνουν ότι οι δίσκοι ήταν αρχικά φτιαγμένοι από πέτρα και αργότερα από χαλκό, αλλά και από σίδηρο ή μολύβι. Ο Παυσανίας αναφέρει ότι προκειμένου οι δισκοβόλοι να αγωνίζονται “επί ίσοις όροις”, τρεις ισομεγέθεις δίσκοι φυλάσσονταν στην Ολυμπία, στο Θησαυρό των Σικυωνίων. Οι φυσικές κινήσεις του αθλητή ρίψης δίσκου δεν έχουν αλλάξει σημαντικά από την Αρχαιότητα έως σήμερα. Μάλιστα, η τεχνική ήταν πολύ κοντά σε αυτή της σημερινής τεχνικής ελεύθερης ρίψης. Δεν είναι γνωστό εάν οι δισκοβόλοι εκτελούσαν βήματα φοράς ή περιστροφή, όπως συμβαίνει σήμερα. Μικροί ξύλινοι πάσσαλοι ή καρφιά σημάδευαν το σημείο πτώσης του δίσκου, ενώ το μήκος της ρίψης μετριόταν με κοντάρια.
6) “Ο κότινος τρέχει..?, Δ? τάξη.
Σύμφωνα με την παράδοση, οι Ολυμπιακοί Αγώνες ξεκίνησαν το 776 π.Χ. όταν ο Ίφιτος σύναψε συνθήκη με το Λυκούργο, το βασιλιά και διάσημο νομοθέτη της Σπάρτης, καθώς και με τον Κλεισθένη, τον βασιλιά της Πίσσας. Το κείμενο της συνθήκης γράφτηκε πάνω σε έναν δίσκο που φυλασσόταν στο Ηραίον. Σε αυτήν τη συνθήκη συμφωνήθηκε η ?Ιερή Ανακωχή?, δηλαδή η κατάπαυση του πυρός σε όλο τον Ελληνικό κόσμο κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων. Ως έπαθλο των νικητών δινόταν ο κότινος, που ήταν ένα στεφάνι φτιαγμένο από κλαδιά αγριελιάς που μεγάλωνε δίπλα στο οπισθόδωμα (opisthodomus) του Ναού του Δία στην ιερή ?Άλτις?. Το έπαθλο αυτό θεσπίστηκε κατόπιν εντολής του Μαντείου των Δελφών.
7) Μπότσια, Ε? τάξη
Το Μπότσια είναι ένα ανταγωνιστικό άθλημα, το οποίο διεξάγεται μεταξύ δύο αθλητών, ζευγαριών ή ομάδων των τριών ατόμων έκαστη. Στις ημέρες μας, το Μπότσια αποτελεί άθλημα για άτομα με εγκεφαλική παράλυση ή άλλη κινητική αναπηρία που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο, τόσο σε επίπεδο δραστηριότητας αναψυχής όσο και σε αγωνιστικό επίπεδο. Το άθλημα απαιτεί αυτοσυγκέντρωση, συντονισμό, δυνατότητα ελέγχου των μυών, ακρίβεια, ομαδικότητα, συνεργασία και στρατηγική. Οι αγώνες διεξάγονται σε κλειστό χώρο, στον οποίο χαράσσονται ειδικές γραμμές που οριοθετούν τον αγωνιστικό χώρο. Στόχος των παικτών είναι να προωθήσουντις δερμάτινες κόκκινες ή μπλε μπάλες τους, όσο το δυνατόν πιο κοντά σε μια άσπρη μπάλα-στόχο, που καλείται ?jack?. Η σειρά των παικτών καθορίζεται με κλήρωση. Ο αθλητής ή η ομάδα που κερδίζει την κλήρωση έχει το δικαίωμα να διαλέξει αν θα αγωνιστεί με τις κόκκινες ή τις μπλε μπάλες. O πρώτος γύρος ξεκινάει με τον παίκτη που θα παίξει με τις κόκκινες μπάλες, ο οποίος ρίχνει πρώτα την άσπρη και στη συνέχεια μια κόκκινη μπάλα. Η προώθηση της μπάλας μπορεί να γίνει με το χέρι, με το πόδι ή με τη βοήθεια μιας συσκευής, όταν οι παίκτες παρουσιάζουν πολύ μεγάλο κινητικό περιορισμό στα άνω και κάτω άκρα. Στη συνέχεια οι αντίπαλοι ρίχνουν τις μπάλες τους, προσπαθώντας να φτάσουν την μπάλα-στόχο. Στο τέλος κάθε γύρου μετρώνται από το διαιτητή οι πιο κοντινές προς το στόχο αποστάσεις και συγκεντρώνεται η βαθμολογία για να αναδειχθεί ο νικητής.
https://www.youtube.com/watch?v=f5CmEab8tqU
8) Γκόλμπολ, Στ? τάξη
Το Γκόλμπολ είναι αποκλειστικά Παραολυμπιακό άθλημα. Πρόκειται για ομαδικό άθλημα στο οποίο συμμετέχουν μόνο τυφλοί αθλητές ή αθλητές με μειωμένη όραση. Οι παίκτες για να ανταποκριθούν στο υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού πρέπει να διαθέτουν υψηλή τεχνική, δύναμη, ταχύτητα, γρήγορη αντίδραση, ομαδικότητα, ευλυγισία και καλή αίσθηση του χώρου. Σε επίπεδο αναψυχής μπορούν να ασχοληθούν όλοι ανεξάρτητα από ηλικία, φυσική κατάσταση ή βαθμό απώλειας όρασης. Το Γκόλμπολ διεξάγεται σε κλειστό γήπεδο. Παίζεται από άνδρες και γυναίκες και κάθε ομάδα αποτελείται από τρεις βασικούς παίκτες και τρεις αναπληρωματικούς. Σκοπός του παιχνιδιού είναι η μία ομάδα να κυλήσει τη μπάλα με το χέρι προς την αντίπαλη πλευρά και να σημειώσει γκολ, ενώ οι αντίπαλοι παίκτες προσπαθούν να την αποκρούσουν με οποιοδήποτε μέρος του σώματός τους. Νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα που θα πετύχει τα περισσότερα γκολ. Η διάρκεια του αγώνα είναι δύο ημίχρονα των δέκα λεπτών.
https://www.youtube.com/watch?v=TUvYT_RAaUk
Η μουσική των αγώνων μας:
Chariots of Fire – Βαγγε?λης Παπαθανασι?ου
Γη της ουτοπι?ας – Παιδικη? χορωδι?α Τυπα?λδου
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ ΥΜΝΟΣ
1492, Conquest of Paradise Theme – Βαγέλης Παπαθανασίου
The last of Mohicans – Βαγγέλης Παπαθανασίου